maanantai 19. lokakuuta 2009

Viikonloppu Bratislavassa

Perjantaina iltapäivällä lähdimme Terhin, Riston, Hennan, Zuhalin ja Martonin kanssa käymään Slovakian pääkaupungissa Bratislavassa. Tämä matka piti tehdä julkisilla, koska eihän myö oltaisi miun autoon mahduttu. Ärsytys julkisiin liikennevälineisiin alkoi heti Grazin juna-asemalla, kun asemalla oli hirveä ruuhka ja meidän junamme saapui kymmenisen minuuttia myöhässä.

Grazin juna-asemalla.

Junat ovat huomattavasti suomalaisia vanhempia.

Piina paheni, kun pääsimme junaan sisään. Ihmisiä oli niin paljon, ettei istumapaikkojen saamisesta ollut toivoakaan. Matkustimme siis alkumatkan junavaunun ahtaassa eteisessä; ei ollut mukavaa.

Ilme kertoo kaiken :D

Jossain vaiheessa pääsimme junan käytävälle istumaan, ja hymykin alkoi jo vähän irtoamaan.

Ja lopulta saimme jopa oman "loossin".

Matkalla näimme paljon lunta (tässä kuvassa sitä ei vielä paljoa ollut).

Junaa vaihdettiin Wienissä, ja lopulta päästiin perille Bratislavaan noin 4,5 matkan jälkeen. Junalippu maksoi muuten 49 euroa + 20 euroa Vorteilskartesta (etukortti nuorille).

Bratislavassa matkustimme Hostelliin melko modernilla raitiovaunulla. Ainakin matkan etenemistä oli helppo seurata digitaalisilta näytöiltä.

Olin varannut hostellista yhden yhteisen kuuden hengen huoneen, ja se oli ihan hyvä hintaansa nähden (13e/yö/hlö).

Vanhan kaupungin pääkatu pimeellä vesisateessa.

Nautimme mainiot ja halvat illalliset vanhassa kaupungissa. Ravintolan katto vähän vuoti, sisäänkäynti ei ollut lainkaan houkuttelevan näköinen ja pois lähtiessämme kuulosti siltä kuin joku olisi ampunut jollakin pienellä aseella ihan meidän vieressä. Muuten paikka oli kyllä hyvä :D

Mie söin kanaa ja paistettuja perunoita. Halavalla lähti, oiskohan ollut 5 euroa.

Lauantaina lähdimme ihmettelemään kaupunkia aikaisin. Sää ei erityisemmin suosinut nytkään, vettä tihutti ja ilma oli todella kylmä.

Parlamenttitalo tjsp.

Linna.

Näkymä linnalta, kuvassa mm. UFO-silta.

Näkymiä UFO-sillan näköalatasanteelta 95 metrin korkeudesta.

Kaupunki näytti aika mielenkiintoiselta; isoja puistoja ja metsäalueita aivan keskustan vieressä ja toisaalta ihan älyttömiä betonikortteleita lähes loputtomasti.

Vanha kaupunki.

Paikallisten käsitys "leikkipuistosta". Telineet olivat noin 10 metrin korkuisia, joten ihan pikkulapsia en päästäisi tuonne kiipeilemään :D

Lounaalla söin jälleen ankkaa kiinalaisessa ravintolassa, mutta annos ei ollut aivan Oktoberfestien tai Pärnun veroinen.

Löysimme ison ostoskeskuksen, mutta kukaan ei tainnut tehdä mitään kovin ihmeellisiä hankintoja.

Mielenkiintoinen tasoero Bratislavan takseissa (taksikuski huijasi muuten meitä ja veloitti vähintään pari euroa ylimääräistä yhdellä matkalla).

Vanhassa kaupungissa oli paljon hupaisia patsaita.

Presidentin linna.

Paikallisten perinneruokaa: jotain makaronin tapaista maitokastikkeessa, savujuustoa ja pekonia. Miusta se oli hyvää, vaikka kaikki eivät tykänneetkään.

Bratislava oli varsin nopeasti nähty, joten palasimme sunnuntaina jo melko ajoissa takaisin Graziin.

Vielä yksi kuva tytöistä Wienin Südbahnhofilla.