keskiviikko 7. lokakuuta 2009

Oktoberfest ja Deutsche Museum

Pienten eksymisten jälkeen löysimme vihdoin perille Oktoberfesteille "telttaan", josta olimme varanneet pöydän. Oikeasti kyseessä oli iso hirsimökin tapainen rakennus, joka oli pystytetty ainostaan Oktoberfestien ajaksi festivaalialueelle.

Ilmeet olivat varsin helpottuneita, kun saimme oman pöydän ja pääsimme hetkeksi karkuun ihmisruuhkalta.

Oluet olivat oikeasti isoja :)

Samassa paikassa söimme myös lounaan. Mie valitsin puolikkaan ankan ja se oli tosi hyvää, vaikka ei ihan pärjännytkään Pärnussa elokuussa syödylle ankka-annokselle.

Ihmisiä oli siis ihan tolkuttomasti, vaikka ko. päivä oli kuulemma hieman hiljaisempi jonkun pyhäpäivän vuoksi.

Iloisia immeisiä.

Festivaalialueelle oli rakennettu myös huvipuisto, ja myökin käytiin parissa vuoristoradassa.

70-luvulla Münchenissa pidetyt olympialaiset näkyivät myös vuoristoradan suunnittelussa.

Oktoberfestin näkemisen jälkeen päätimme mennä ihmettelemään Deutsche Museumia, eli valtavaa museota, jossa esitellään kaikkea mahdollista tekniikkaa saksanmaalta. Sinnekään löytäminen ei ollut ihan helppoa, sillä navigaattori opasti jälleen harhaan.

Etsiessämme tekniikan museota näimme kuitenkin hieman Münchenin keskustaa.

Deutsche Museum:

Pienoismalli ihmisen G-voimien sietokykyä testaavasta laitteesta. Eli samanlainen vekotin, johon James Bond joutui jossain vanhassa leffassa.

Näytteillä oli myös mm. Silja Europen pienoismalli ja sen teknisiä tietoja.

Museo oli oikeasti ISO. Meillä oli vain vajaa tunti aikaa olla museossa ennenkuin se suljettiin ja kukaan meistä ei ehtinyt näkemään lähellekkään kaikkia osastoja. Tarjolla oli ihan kaikkea mahdollista, mikä vähäänkään liittyy tekniikkaan: lentokoneita, autoja, moottoreita, avaruustekniikkaa, legoja, lasitekniikkaa, paperi- ja painatustekniikkaa, lääketiedettä, keramiikkaa, laivoja, siltoja jne. Mie ehdin löytää paikasta kuusi kerrosta, ja kaikkien esineiden näkemiseen menisi varmaan helposti ainakin yksi päivä.

Museon sulkeutumisen jälkeen soittelin toiselle opiskelukaverilleni Jannelle, joka oli noin 1,5 viikkoa aikaisemmin tullut Müncheniin vaihto-oppilaaksi. Tapasimme Jannen ja Ollin komealla raatihuoneen sisäpihalla. Aika oudolta tuntui nähdä vanhoja tuttuja keskellä sellaista suurkaupunkia. Hauskaa meillä ainakin oli! =)

Raatihuone. Münchenin arkkitehtuuri oli varsin vaihtelevaa ja näimme paljon hienoja vanhoja rakennuksia.

Yhdellä kävelykadulla oli neljä Henkka&Maukkaa noin 300 metrin pätkällä! :D

Oktoberfestien aikaan jopa näyteikkunoiden nuket saattoivat olla pienessä tuiskeessa :D

Paluumatka junalla takaisin Ingolstadin hotelliin oli huomattavasti miellyttävämpi kuin menomatka. Juna oli melko tyhjä (tätä kyllä ihmettelimme suuresti) ja se oli aikataulussa.