torstai 5. marraskuuta 2009

Venetsia ja Rijeka

Viime viikonloppuna kävimme Riston, Sinin ja Hennan kanssa Venetsiassa ja Rijekassa, Kroatian rannikolla. Ensin ajoimme lauantaina Venetsiaan, olimme siellä muutaman tunnin ja sitten ajoimme yöksi Rijekaan, josta olin varannut meille kolmen tähden hotellin. Ajomatkaa kertyi kahdelle päivälle ihan riittävästi, noin 1100km.

Odottelemassa venettä, joka vei meidät Venetsian keskustaan.

Vene oli pieni ja nopea. Mutta melko kallis: 15e/hlö meno-paluu.

Kuski oli kyllä ihan ammattilainen, huomasi, että kaveri oli joskus ennenkin ajellut noilla veneillä :D

Umpikuja.

Kävelykujat olivat usein aika kapeita.

Naamareita myytiin joka puolella kovaan hintaan.

Hedelmätiski näytti erittäin houkuttelevalta :)

Toisinkuin kalatiski.

Gondolikyyti olisi maksanut 80e. Jätimme väliin :D

Ravintola, jossa myö syötiin.

Aitoa italialaista pizzaa. Hyvää oli, mutta olisin odottanut kyllä vielä enemmän!

Mutta kyllä se italialainen ruoka teki heti vaikutuksen. Tarjolla oli ihan hirveästi erilaisia herkkuja!

Tässä syödään jäätelöä ja muut kirjoittelivat vanhanaikaisia postikortteja. Kortteja ei kuitenkaan ikinä saatu postiin, sillä emme löytäneet paikkaa, josta olisi voinut ostaa postimerkkejä!!

Kapeilla kujilla riitti ruuhkaa.

Huokaus.

Grande Canal.

Tää on nyt se joku pääaukio. Porukkaa oli kuin pipoa.

Komiat oli kirkot sielläkin.

Kirkkoon olisi pitänyt jonottaa sisälle ja vissiin jotain maksaakin, joten jätimme senkin väliin.

Puluja oli paljon ja ne olivat ihan hulluja. Saattoivat lentää ihmisten pään päälle istumaan!

Jänniä pieniä nurkkauksia.

Eipä ollut näillä tuloilla tuonnekaan asiaa :D

Itellä olisi voinut olla hieman ongelmia liikkua veneillä/gondoleilla noin kapeilla kujilla...

Venetsia oli varsin nopeasti nähty. Kun näkee yhden kanaalin, voi melkein sanoa nähneensä ne kaikki. Hinnat olivat varsin kovia ja paikka oli yksi pahimmista turistirysistä, joissa olen ikinä ollut. Erittäin mielenkiintoinen kaupunki, mutta tällaista himoautoilijaa ei oikein tuo vesi houkuttele...

Hämärän koitteessa palasimme sitten takaisin autolle ja suuntasimme kohti Kroatiaa ja Rijekan satamakaupunkia. Matkalla näimme mm. peuran ihan tien vieressä. Tosin hieman epäselväksi jäi, oliko se aito vai peltinen varoituskyltti :D Lisäksi Slovenian poliisi pysäytti meidät ja kyseli ajokorttia ja auton papereita ym., mutta puhalluslaitteita ei ollut niilläkään.

Hotellin hissi oli varsin kaukana Koneen vehkeistä. Laatu (tai siis sen puute) näkyi kyllä selvästi. Huoneemme olivat 11. kerroksessa :)

Näkymät parvekkeelta olivat hienot.

Illalla kävimme vähän kävelemässä kaupungin keskustassa. Kuvassa paloauto tuli kävelykadulle kruisailemaan.

Ota noista nyt selvää, mihin laatikkoon se kirje pitäisi laittaa.

Vihdoin löydettiin ravintola, johon kaikilla oli varaa... ;D Ja halloweenia juhlistettiin asianmukaisin killuttimin.

Itse söin hampurilaisen. Tosin ihmettelen kyllä suuresti tuota kroatilaisten käsitystä amerikan herkusta. Sämpylää mie en ainakaan nähnyt missään. Mutta hyvää oli :)

Näkymiä hotellin parvekkeelta sunnuntaiaamuna.

Rijekaa ei voi kyllä kuvailla miksikään turistikohteeksi. Paikka vaikutti lähinnä satama- ja kalastuskaupungilta...

Alhaalla olleet jalankulkijoiden liikennevalot piipittivät koko yön varsin kovaa ja äänet kuuluivat vaimeasti mein huoneisiin saakka.

Aamupala oli ihan hyvä, vaikkakin osa tarjolla olleista ruuista oli jo loppunut, kun myö päästiin syömään.

Mein hotelli keskellä kuvaa.

Lokki, jolla oli ongelmia liikkua.

Markkinat.

Vesi oli uskomattoman kirkasta jopa satama-altaassa.

Joku museo.

Kroatissa olisi kyllä mielenkiintoista käydä joskus kesäaikaankin. Ja kohteeksi pitäisi kyllä ottaa joku aurinkoranta, eikä välttämättä tuota Rijekaa.

1. Hahah.
    Sama pettymys ku miulla aina lapsena.
    Muistan ku espanjassa täti ehdotti et tehtäis iltapalaks hampurilaisia ja siel se tarkottaa myös pelkkää jauhelihapihviä :D surkeeta ku ei ollu sämpylöitä.

- Luussia

2. Kävin kans Rijekassa tämän vuoden syyskuussa. Kuumaa oli vielä silloin. Mä kyllä ihastuin kaupunkiin just siksi, kun se ei ole turistirysä. Ihmiset oli aidon kohteliaita, ja yhteisymmärrys löytyi, vaikkei välttämättä yhteistä kieltä ollutkaan. Kaverit halus puhuu Italiaa, mut me englantia. Jos vaan mahdollista, menen uudelleen Rijekaan. No, mulla on se etu puolellani, että lähisukulaiseni asuu ja työskentelee siellä ens kesään asti, joten hän tietää, mihin meitä turisteja voi/kannattaa viedä:)

Kävittekö Opatijassa siinä ihan vieressä? Se on turistikohde; ruotsalaisia, saksalaisia ja brittejä...

t. Kroatiaan ja Rijekaan ihastunut!

3. Vitsi, kun en tunnista nyt toisen kommentin kirjoittajaa ihan suoralta kädeltä tosta kommentista. Saa paljastaa henkilöllisyyden... :D

Ei käyty Kroatiassa oikeestaan missään muualla kun siellä Rijekassa. Varmaan näkisi tosiaan paljon enemmän sielläkin, jos olisi joku paikkoja tunteva opas mukana. Mut vähän kyllä tuntuu siltä, et jos mie Kroatiaan joskus palaan, niin kohteena saattaisi hyvinkin olla ne hiekkarannat kesäaikaan esim. Splitissä. =)